Jan-Dirk fietst in Ierland

Dag 2 Belfast – Cookstown 103 km, 912m geklommen, 820m gedaald, gem. snelheid 18.1 km/h

Ik heb goed geslapen in het Backpackers Hostel, dat wil zeggen tot ongeveer half vijf. Ik werd wakker van twee Spaanse meiden die het nog al laat hadden gemaakt en het blijkbaar nodig vonden om hun koffer in te pakken en nog te gaan douchen. Ontbijten was vanaf 8:00 uur maar stelde niet zo veel voor. Het was allemaal zelfbediening en de keuze was beperkt Ik was er snel klaar mee en wilde hier eigenlijk zo snel mogelijk weg. Mijn fietskleren had ik de avond er voor al vast klaar gelegd en de tassen waren gepakt.

Het hostel was niet ver van de fietsroute verwijderd dus rond 9:00 kon ik eindelijk beginnen met de Groene Ronde van Ierland. Zo’n eerste start is altijd weer wat onwennig. Ik was er al achter gekomen dat ik net iets te veel Deventer Koeken had meegenomen. De tassen zitten net iets te vol. Had ik er gisteravond maar één meegenomen voor Ed en Margareth, hadden ze vast wel leuk gevonden. Ik was vergeten mijn fietshandschoenen aan te doen en één van de bidons te voorzien van sportdrankpoeder. De fietstassen bleken ook nog niet helemaal lekker afgesteld op de bagagedrager. Na een extra pit stop was alles weer op orde en kon mijn avontuur écht beginnen.

Het eerste stuk van de route voert over een nieuw aangelegde fietsroute van 25 km langs de rivier de Lagan tot het plaatsje Lisburn. De fietsroute wordt vooral gebruikt door hondenuitlaters en (te dikke) trimmers, dus het schoot niet echt op.  Na Lisburn gaat de route over in zachtglooiend boerenland tussen de heuvels en het meer van Lough Neagh en eindigt in de bebouwing van het plaatsje Portadown. Het was zondag dus er was niet veel te doen. In een pub heb ik een kop koffie gedronken. Ik had pech want vanaf 12:00 uur werd er pas eten geserveerd. Gelukkig had ik zelf nog wat repen bij me.

Ik was eigenlijk van plan de eerste dag rustig aan te doen en niet te lang te fietsen om mijn knietjes niet te veel te belasten. Vanaf Portadown tot Cookstown was er geen gelegenheid om eerder te overnachten of ergens wat te eten. Het landschap na Portadown werd overigens wel steeds mooier met zo nu en dan wat venijnige klimmetjes. Na 80 km was ik door mijn water en sportdrank heen en was het nog wel een beetje afzien tot Cookstown. Bij binnenkomst van Cookstown zag ik tot mijn vreugde  een Lidl die wel zondag geopend was. Hier kon ik Iers bronwater halen (er zit hier chloor in het kraanwater) en een lekkere voedzame Cookies koek.  Via booking.com vond ik een B&B met goede recensies en niet al te duur (50 pond), De Belfast House. Ik was benieuwd of ik ter plekke het zelfde bedrag moest betalen. Het bedrag voor de kamer was het zelfde maar nu wel mét ontbijt. Wat een verschil met de vorige overnachting! Heerlijk gedouched en daarna lekker gegeten bij een restaurantje om de hoek, waar ik nog even mijn blog kon bijwerken. Vanavond lig ik er vroeg in!   

 Zie foto's voor een impressie.

Reacties

Reacties

Carolien

Dat is al een aardig eindje voor een eerste dag en je boft met het weer zeg.B&B ziet er van de buitenkant erg sfeervol uit. Slaap lekker en hopelijk is het ontbijt morgenvroeg om van te smullen!

Klaas

Prachtige natuur, mooie foto’s en respect voor meer dan 100km fietsen, vindt ik met de auto nog een eind!! Maar dit jaar geen fietskampeervakantie begrijp ik? Of zijn er niet zoveel campings in Ierland. Ga zo door!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!