Jan-Dirk fietst in Ierland

Dag   14  Tarbert – Gloghane (Dingle) 105km, 729m geklommen, 661m gedaald, gem. snelheid 18,4 km/h

Vanochtend rond negen uur vertrokken van de B&B Keldun House. Prima B&B met een heerlijke douche en goed verzorgd ontbijt.

Doel vandaag was om het schiereiland Dingle te bereiken. Dit schiereiland ligt in het zuid westen van Ierland (links onder) in het county Kerry. De National Geographic heeft Dingle ooit als "de mooiste plek op aarde" betiteld. Hoogtepunten zijn: de stranden (mooiste van Ierland), de ruige kust, pittoreske dorpjes en de O Connel bergpas, de hoogste bergpas van het zuiden van Ierland (456m) met spectaculaire uitzichten.

De route naar de stad Tralee (60km), vlakbij het begin het schiereiland (60km), voerde door een heuvelachtig landschap. Het deed me wel wat aan Limburg denken. Ik had weer mazzel met het weer. Het was zonnig en er stond weinig wind. Het aantal klimmetjes viel vandaag ook mee. Anders dan gisteren, kon ik nu meer genieten van de uitzichten en had meer oog voor bezienswaardigheden langs de route (zie foto’s).

Het eerste deel op het schiereiland voerde langs de kust (vlakke) kust tot het plaatsje Castlegregory. Hier was een camping gelegen in een duingebied, enkele kilometers van de route, op een smalle landstrook richting de zee. Ik bereikte de camping rond 4 uur. Het stond er vol met stacaravans maar er was verder niets te beleven. Ik besloot door te fietsen richting de Conner pas. Vlak voor de pas zou een hotel zijn, maar afgezien van een bord heb ik geen hotel kunnen ontdekken. Ik had nu bijna 100km op de teller en het leek me niet verstandig om nu nog de pas te nemen. Wat te doen? Doorfietsen over de pas of weer terug naar wat b&b’s die ik een aantal kilometers geleden was gepasseerd?. Op de kruising vlak voor de pas, stond een bord met een verwijzing naar “O’Conner’s Bar & Guesthouse” 3 km vanaf de route. Ik besloot hier naar toe te fietsen. Het werd een heerlijke afdaling naar het plaatsje Gloghane, op zeeniveau. ik besefte me dat ik dit morgen allemaal weer terug omhoog moest fietsen….

De O Conner’s Bar & Guesthouse bleek een schitterende ouderwetse en gezellig guesthouse te zijn. Ik kreeg één van de oudste kamers toegewezen. Na een heerlijke douche heb ik me omgekleed en ben lekker in de pub gaan zitten om, met een heerlijke pint bier van Hop House 13, van de makers Guinness. Vandaag maar eens geen Iers gegeten, maar een pizza met vier soorten kaas en een Irish koffie na. De barman verraste mij en de andere gasten door, tijdens het eten, even de aandacht te vragen en de verhalen te vertellen van vier vliegtuigen die hier tijdens de 2e wereld in de bergen zijn neergestort.

Vanavond probeer ik er vroeg in te liggen om morgen fit te zijn voor de beklimming van de bergpas en de verdere verkenning van het schiereiland.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!